Grilování milujeme!

grilování

Všude dobře, na chatě nejlíp! Večer pod hvězdami, posezení s přáteli, nová setkání, nové lásky….. A k tomu chuť opečeného masa provoněného hořícím dřevem, křupavé pečivo, osvěžující salátek……., to vše zalité skvělým pivem nebo vínkem……. To je harmonie života. Víte, že jen 4% Čechů to nikdy neokusila?

Odborníci nás poučují,

že grilování patří z více důvodů mezi nejméně zdravé úpravy jídla. Potraviny jsou totiž při grilování přímo vystaveny hodně vysokým teplotám a tím se snižují jejich nutriční hodnoty. Ztrácí se z nich zdravé esenciální mastné kyseliny, bílkoviny, některé vitaminy…. Zhoršuje se jejich stravitelnost, což u řady lidí vyvolává různé zažívací potíže. A co víc, vzniká celá řada škodlivých látek, které mají neblahé účinky na naše zdraví. Málo propečené kousky masa zase mohou být zdrojem bakteriálních nákaz, které způsobují nejčastěji střevní infekce.

My se ale grilování nevzdáme,

když je nám to tak chutná, a protože také víme, jak se těmto rizikům vyhnout. Zde máte 5 dobrých tipů, jak mít z grilování jen to nejlepší.

  1. Jak grilovat? Ani málo, ani moc.

Chce to pořádně prohřát! V polosyrových částech grilovaného masa přežívají bakterie, kterým krátké a nedostatečné zahřátí neublíží. Teplota uvnitř masa má přesáhnout 70 °C po dobu aspoň 10 minut. Nemáte-li vpichovací teploměr, abyste teplotu přesně změřili, tak do masa jednoduše píchněte. Vytéká-li z něj červená šťáva, nechte ho ještě chvíli na grilu. Pak je maso voňavé, šťavnaté a navíc bezpečné.

  1. Na čem grilovat?

Na kvalitním dřevěném uhlí, nebo na dřevu bez vysokého obsahu mízy. Při grilování může docházet k tvorbě „toxických“ látek. Ty se vytváří především při hoření smolnatého dřeva, nebo borového, když na rozžhavené uhlí odkapává tuk, nebo když jsou grilované potraviny vystaveny přímým plamenům. Proč ale používat palivo, které grilování neprospívá, když kvalitní dřevěné uhlí je k dostání všude…..

  1. A jak na nezbedné bakterie?

Léto mají nejraději. Množí se jak o závod, a láká je hlavně syrové kuřecí maso. Údajně je najdeme ve více než 50% drůbežího masa. Nejčastější je bakterie Campylobacter, ta způsobuje onemocnění u více lidí než Salmonella. Ale může to být i Listeria a Escherichia coli. Úporný průjem, zvracení, křeče a bolesti břicha z infikovaných potravin, ty opravdu nikoho nepotěší.

Naštěstí se jim můžeme snadno vyhnout. Stačí, když vše, čeho se syrové maso dotkne vždy pečlivě omyjeme. Ať už jsou to naše ruce, krájecí prkénko či nádobí.

  1. Kvalitní suroviny:

I tady platí, že ze separátu dobrý steak  nikdy nebude. Skvělá chuť je obsažena již v surovině. Luxusní je správně stařené hovězí maso, které se nechá zrát v suché atmosféře. Rozhodně si na něm pochutnáte víc než na křehčeném mase, které je napíchané vodou se solí a polyfosfáty (pozor, voda může tvořit až 20% celkové váhy – to je pak i trochu drahá legrace).

Kupujte jen to, co vidíte! Na mase už v obchodu naloženém do většinou mastné oranžové marinády nic nepoznáte! Sice vám ušetří práci, ale výrazné koření přebije přirozenou chuť masa a zamaskuje i to, že své nejlepší chvíle má maso za sebou Rady odborníků to opakovaně potvrzují

Ze zdravotního hlediska se doporučuje vybírat libovější maso, odstranit kůži z drůbeže a tučné okraje masa. Ale to si moc nepochutnáte, protože nositelem chuti je tuk. Optimální je maso s jemným „mramorováním“. A nevzdávejte se ani vepřového. Ani křupavé slaninky… J

Asi tak 30 minut před grilováním vyndejte maso z ledničky, aby se vyrovnala teplota. Maso pak neutrpí teplotní šok a bude křehčí a šťavnatější. 

  1. Co poradit těm, kteří mají slabší zažívání?

Grilování není dieta, zradit nás může jak žaludek, tak žlučník, játra, slinivka i střeva. To se dá zvládnout tím, že dodáme správné trávicí enzymy, minerály proti pálení žáhy, speciální byliny a „hodné“ střevní bakterie, které si umí poradit s těmi, které nám škodí. Najdete je v kvalitních doplňcích stravy. Těch je celá řada. Nám pomáhá hlavně GASTRONUT plus se 7 nejdůležitějšími trávicími enzymy, které působí proti pocitu plnosti a těžkosti, s hořčíkem a vápníkem proti pálení žáhy, se 4 bylinami na podporu žlučníku, jater a slinivky a patentovaným komplexem přírodních látek na ochranu žaludku. GASTRONUT plus patří jako první pomoc ke každému grilování!

Připravte se předem, abyste si užili při grilování jen slast z dobrého jídla.

Vaše Lída Treutnerová


← Zpět na blog