Počítání kalorií – cesta k vysněné postavě?

V posledních dekádě vypukla krutá válka mezi zastánci počítání kalorií a jejich odpůrci. Článek vám odhalí principy této strategie podrobněji a vysvětlí vám její roli v kontextu celkové přeměny postavy.

 

Stručný pohled do historie

V minulosti se o kalorie zajímal jen málokdo, makroživiny nepočítal snad nikdo. Obecně se vědělo, že např. mléko a maso obsahuje bílkoviny a slanina tuk. Nikdo tohoto však nebyl schopen využít pro vytvoření ucelené strategie na přeměnu postavy, která by se opírala o reálný základ, možná právě proto, že obezita se nezdála být takovým globálním problémem, jakému čelíme dnes. Zlom přišel v 90. letech, kdy se poprvé začaly uvádět nutriční hodnoty potravin a jistá skupina kulturistů položila základu moderního počítání kalorií, jak ho známe dnes.

 

Moderní počítání kalorií

Dnes je počítání kalorií a makroživin součástí jídelníčku téměř každého kvalifikovaného výživového poradce. Tyto jídelníčky často bývají přizpůsobené na vaši výšku, hmotnost, aktivitu, věk a další proměnné. Zahrnují důsledné vážení všech potravin a tím i velkou restrikci.

 

Nyní si položme klíčovou otázku: je počítání kalorií opravdu klíčem k vysněné postavě?

Odpověď je: ANO i NE.

 

ANO, protože z pohledu vědy je dnes dokázáno, že počítání kalorií děla cca 80 % výsledku. Existuje dokonce velké množství studií, kde bylo pravdivost této teorie ověřena do extrémů (jednu takovou naleznete ZDE), kde účastník jedl v tomto případě 100 dnů pouze zmrzlinu, trochu bílkovin z proteinového doplňku stravy a pil alkohol. Světe div se, za 100 dnů zhubnul 14,5 kg. Jak je to možné? Odpověď je: byl po celou dobu v kalorickém deficititu.

 

NE proto, že je zde velké množství dalších proměnných, které přímo nevidíme ani je nijak nemůžeme změřit. A tím se dostáváme k druhé straně mince. Výše uvedená strategie je totiž extrémně nezdravá a potenciálně i zdraví nebezpečná a nikdy nebude fungovat, pokud nesplníte určité předpoklady, z nichž nejdůležitější si můžeme jmenovat:

  • dostatečná produkce HCL (kyseliny chlorovodíkové) v žaludku – umožňuje natrávit potravu, kterou sníme – dnes je 70 % populace HCL deficientní.
  • zdraví gastrointestinálního traktu (GIT) (odkaz na Symbu)– k čemu počítat kalorie a makroživiny, pokud vlivem špatného stavu střev dokážete absorbovat polovinu z nich ?
  • vysoká inzulinová senzitivita (odkaz na článek o inzulinu) schopnost efektivně využít živiny z jídla bez ukládání do tukových zásob
  • hormonální rovnováha – správný poměr hormonů, u mužů zejména testosteron, estrogeny, kortizol
  • potravinové intolerance – pokud byste začali jíst pouze zmrzlinu tak hrozí, že si vytvoříte intoleranci na některé její složky (např. laktóza), což následně v těle bude působit stresovou reakci a zvyšování stresového hormonu, který vám zasekne spalování tuku

 

Pokud jsou tyto předpoklady splněny, dá se s trochou nadsázky říci, že zhubnout můžete i na výše zmíněné zmrzlině. Avšak je nutné podotknout, že výše zmíněné předpoklady bude splňovat tak 1 člověk ze 100, těch ostatních 99 si na podobné hloupé dietě pouze zasekne metabolismus, vytvoří intolerance, přibere další tuk a bude se cítit naprosto mizerně.

 

Mám tedy počítat kalorie?

 

Pokud jste člověk, který pravidelně necvičí, má rodinu, je časově vytížen a jeho cílem je prostě zhubnout pár kilo, aby se cítil dobře, počítání kalorií přinese do vašeho života pouze další restrikci, která bude působit velké množství stresu a dlouhodobě se stane neudržitelnou. V takovém případě je lepší soustředit se na základy – jíst kvalitní, nerafinované potraviny, regulovat množství sacharidů, více naslouchat vlastnímu tělu a zařadit pravidelně jakýkoliv druh pohybu.

 

Pokud je naopak vašim cílem skvělá postava, nízké procento tělesného tuku a nestačí vám zhubnout jen pár kilo, počítání kalorií je nejspolehlivější cesta, jak tohoto cíle dosáhnout. Snažte se však zohledňovat i druhou stranu mince popsanou výše a zbytečně nezapadnout do stavu, kdy budete jíst nekvalitní potraviny jenom proto, že se vám to „vejde“ do denního kalorického příjmu.

 

Pokud chcete zjistit, jak se naučit počítat kalorie a makroživiny a sestavit si skvělý jídelníček v hodnotě několika tisíc korun zcela zdarma, pokračujte ZDE.


← Zpět na blog