Odvykací kuřácké devatero aneb Chcete přestat kouřit?

Říká se, že lidé kouří proto, že nemohou přestat. Problém je trochu složitější. Jak pravil klasik: Přestat je jednoduché, přestal jsem tisíckrát, horší je vydržet. Pokud se tato nesnáz týká i vás, možná vám pomůže následující desatero.

1. Plán je základem úspěchu

Každá bitva vyžaduje perfektní strategii a podrobnou přípravu. Nebudeme vám nic nalhávat, přestat kouřit bude skutečný boj. Dobrá zpráva je, že štěstí přeje připraveným, takže si dopřejte dostatek času si vše promyslet. Prostudujte všechny alternativy a vyberte si tu, která bude nejlepší právě pro vás. Důležité je si ujasnit, jak silný jste kuřák a podle toho volit.

2. Vše začíná v hlavě

Stanovte si datum pro váš den D a nechte si dostatečný prostor pro uzrání vašeho rozhodnutí. Sepiště si důvody, proč chcete přestat a dejte si je třeba na lednici. Zbavování se jakékoli závislosti vyžaduje, abyste byli upřímní sami k sobě. Srovnejte si v hlavě, kdy vlastně kouříte. Když pijete alkohol? Při čekání na autobus? Je cigareta součástí nějakého rituálu, třeba když pijete kávu? Sáhnete po ní z nudy nebo když vás někdo naštve? Podle analyzování svého kuřáckého chování se vám budou jednotlivé situace lépe odbourávat.

3. Vyměňte starý návyk za nový

Říká se, že nejhorších je prvních 21 dní. Pouhé tři týdny – to dáte! Pomůže vám, pokud si dopředu vymyslíte činnosti, do kterých se pustíte, až dostanete chuť si zapálit. A nebojte se být kreativní! Může to být opravdu cokoli, ideálně, pokud vám to bude dělat radost a ještě lépe, pokud tím nějak přispějete ke své lepší kondici. Pokaždé, když si budete chtít dát cigaretu, můžete udělat namísto toho dvacet dřepů – a eliminovat tím riziko, že přiberete. Nebo vypijte velkou sklenici vody, nakreslete obrázek, zpívejte či přispějte na charitu.

4. Podívejte se pravdě do očí

Přesto, že jsou na každé krabičce vyobrazeny odstrašující příklady toho, jak kouření škodí zdraví, kuřáci si zdravotní riziko tohoto návyku nepřipouštějí. Ano, každý člověk si nese jinou genetickou výbavu a často se ani zapřísáhlý nekuřák nevyhne rakovině plic. Pokud si ale pohráváte s myšlenkou, že přestanete, možná vám pomůže se podívat pravdě do očí: kouření opravdu škodí vašemu zdraví: zužuje cévy, poškozuje plíce, urychluje stárnutí…

5. Opravdu cigareta uklidňuje?

Většina kuřáků se domnívá, že je cigareta uklidňuje a zvyšuje jejich psychickou pohodu. Určitě to znáte: Co uděláte když vás ochromí stres nebo vás někdo rozčílí? Sáhnete po cigaretě, že ano? Jenže cigareta vás uklidní jen proto, že tomu věříte. Ve skutečnosti je zcela jasně prokázán nepříznivý vliv kouření na celou řadu psychických činností. Kuřáci bývají častěji náladoví, bojují více s únavou, špatnou koncentrací i pamětí.

6. Nastartujte svůj organismus

Ať už jste kouřili krátce nebo jste bafali jako menší továrna, vaše tělo potřebuje výživné a prospěšné látky. Zvyšte dávku vitaminu C a také antioxidantů, které organismus chrání před oxidativním stresem (a tedy předčasným stárnutím) i nádorovým onemocněním, napomáhají předcházet srdečním a cévním příhodám a dodávají tělu energii. Důležitý je také příjem omega-3 mastných kyselin, které mimo jiné příznivě ovlivňují činnost mozku.

7. Šťastné střevo je základ

Pokud se, podobně jako drtivá většina kuřáků, spoléháte na vykonání stolice po první ranní cigaretce, je třeba se připravit na to, že vaše střevo si bude muset na nový nekuřácký režim zvyknout. Můžete mu ale pomoci a vyhnout se tak nepříjemnému nepohodlí. Namísto ranní cigarety vypijte větší sklenici čisté vody, ideálně naráz. Dobré je se také trochu rozpohybovat, pro střevo je ideální krátký běh nebo cviky založené na rotacích. A protože šťastné střevo je základem šťastného života, nezapomeňte se zásobit kvalitními probiotiky a prebiotiky.

8. Přestat kouřit neznamená tloustnout 

Odbourat psychickou závislost vyžaduje pořádnou dávku odhodlání a pevné vůle. Může se dostavit podrážděnost a různé druhy úzkostí, které se nejsnadněji zahánějí jídlem. Proto je důležité při chuti na cigaretu nesáhnout po další svačince, ale namísto toho si vytvořit jiný prospěšný návyk. Pokud si nemůžete pomoci, zobejte něco zdravého. Pomáhá také dostatečný pitný režim a případne kamarád na telefonu, který vás v kritických situacích podpoří a připomene vám, proč jste se rozhodli nad tímto návykem zlomit hůl.

9.  Hlavně se nevzdávat!

Soustřeďte se na pozitiva. Vaše tělo zahájí regenerační proces už pár hodin poté, co seknete s kouřením. Sníží se vám krevní tlak, srdeční tep i tělesná teplota, které byly uměle navýšené nikotinovou stimulací. Bude se vám snadněji dýchat a vaše kůže získá zdravější barvu. Zlepší se vám čich a zbavíte se otravného cigaretového zápachu. Navíc se zbavíte ochromující závislosti, ušetříte a budete na sebe hrdí. Udělali jste totiž malý krok pro lidstvo, ale obrovský skok pro vás!

Nezapomeňte nás sledovat na Facebooku a Instagramu, kde najdete všechny akce a potřebnou inspiraci.


← Zpět na blog